9 Haziran 2019 Pazar günü saat 18:30'da www.liderform.com.tr'da yayınlanan haberde “Kısrak Koşusu'nun galibi THE LAST ROMANCE, Sait Akson galibi YAMANLARBEYİ'ne 93.Gazi Koşusu'nda rakip oldu” diyerek THE LAST ROMANCE’ye dikkat çekmiştim.

" 9 Haziran Pazar günü İstanbul Veliefendi Hibodromu'nda Kısrak Koşusunu THE LAST ROMENCE Jokeyi Halis Karataş ile 2.09. 67 derecesi ile kazanma başarısı gösterirken safkanın ilk 1200-1.15.52-1400- 1.28.19 geçti. Son 800’den sonra safkan Gazi provalarına başlayıp hafif teşvik sonra nefeslendirmesi, son 400’den sonra teşviklere sert olmadan başlaması, son 300’den sonra teşviklerini sertleştirmesi, son 150’de tek sert bir kırbaç göstermesi ile safkan bir anda vites değiştirmesi, bana göre Halis bile bunu tahmin etmiyordu. İkinci sert kırbacı kullanmayı gerek görmeyip fotoya geçtikten sonra ben bu safkanla 93. Gazi Koşusunda favorilerin arasına girdim ve kendi özgüveninle kazandım, demiştir. Benim görüşüm Yamanlarbeyi'nin Gazi Koşusunda en ciddi rakibi The Last Romence olur. Diğer favori safkanlar Akgün, Jımıny Crıcket, Scoutleo’dir" ifadelerimle görüşlerimi beyan etmiştim.

Bir kaç gün sonra Halis Karataş ile Ahmet Çelik'in safkanları değiştirdiklerini öğrendim. Bu değişikliği safkanlarının sahibi Nimet Arif Kurtel mi yaptı yoksa jokeyler kendi aralarında mı bu kararı aldı bilemiyorum. Açıkçası araştırma yapmaya da gerek görmedim ama her şekilde THE LAST ROMANCE kesinlikle LONG RUNNER'ı geçer. Çünkü Sait Akson'da bir tanesi son viraj dönüldükten sonra pistte gezinip bariyer dibine kaçmak istiyor. Ahmet Çelik, sağ kırbacını devamlı safkanı düzeltmekle uğraşıyor ancak son 150'den sonra kırbacı sol eline alıyor. Kırbacı gösterdikçe safkan iç kulvara bariyer dibine doğru fotoya gidiyor. Kısrak Koşusunda THE LAST ROMANCE'nin nereden son virajı dönüp fotoya geçtiğine bakarsanız Gazi Koşusunu kazanmaya ekürisinin içinde en şanslı safkan görünümündedir. Bu iki safkanın 20 atlık Gazi Koşusunda THE LAST ROMANCE kazanma şansı ne kadar fazlaysa LONG RUNNER şansı az. Atın sahibi Arif Kurtel bu teklifi yapsa bile Halis Karataş’ın buna izin vermemesi gerekiyor. 9 Haziran'da tabanca gibi bir safkan tek kırbaçla vites değiştiriyor. Son viraj dönüldükten sonra pistte gezinme olayı olan LONG RUNNER, ekürisi kısrağın geçme ihtimali bana göre %1 bile değil. Bu yüzden ilk defa bu Gazi Koşusunda www.liderform.com.tr'de 9 Haziran'dan sonra tek bir satır yazı yazmadım.

Arif Kurtel'i hiç tanımam. Kurtel ekibinin Türkiye genelinde hipodromlardaki çalışmasını takdir ederim. Halis Karataş ve Ahmet Çelik'i de severim. Son 6 yılda Ahmet Çelik, çıtasını günbegün yükseltti. Çelik ile en son 2018 yılında Yıldızlar Kahvaltısında konuşmuştuk. Jokey değişiklikleri ve 2019 Yılı Gazi Koşusu ile ilgili www.liderform.com.tr'de görüşlerimi yazmadım. Gazeteci dostlarım, 2 gün önce fikrimi sormak istediklerinde “cevap vermek istemiyorum.” dedim.

Böyle bir teklif kimden gelirse gelsin 9 Haziran'da tabanca gibi Gazi'yi kazanacak atı bırakıp aynı gün Sait Akson'da problemli bir atı Gazi Koşusu'nda tercih eden Halis Karataş'ın düşüncesini anlayamadım.

Birkaç dostum bana Farklı Analiz'de  “Süleyman Akdı, THE LAST ROMANCE  ilk dörde girmez” dedi. Senelerdir sahadayım. Hiçbir jokey, kendi bindiği atın haricinde binmediği atın kazanıp kazanmayacağını bilemez. Bunu tek bilecek adam Mümin Çılgın'dır. Ancak rakipleri padoğa geldiği zaman rakiplerini inceleyip tespit ederler. Yarışın ne olacağını Süleyman Akdı ve Halis Karataş da kendi dönemlerinde deneyimleriyle bilebilirler.

93.Gazi Koşusu günü Şeref tribününe Gazi Koşusu bittikten sonra Mahmut Çadırcı ile karşılaştık. Koşu yeni bitmişti. Bu kısrağın kazanacağını %95 biliyordum. O da bana "Süleyman Akdı dördüncü olmaz dedi" lafını hatırlattı. Cevap vermedim. YAMANLARBEYİ start ile birlikte koşunun hiç bir yerinde daha evvelki yarışları gibi yerini alamadı. 1 start çekme avantajını Ahmet Çelik kusursuz kullanıp kolay tempoda bariyer dibinden son virajı dönerken, YAMANLAR BEYİ de 6 safkanın dışından dönerken THE LAST ROMANCE en az 6 boy avantajlı son virajı döndü. SCOUTLEO, YAMANLARBEYİ'ni kendine ciddi rakip olarak görerek son virajı onun 1 boy gerisinden dönüp dışına çıkma şansı tanımaması için oldukça zaman kaybedip yarışı 4, 5, ve 6. yakın şekilde safkanlar  fotoyu geçerek yarışı 4.bitirirken, dördüncü ile altıncı arasında 11 salise fark olup ön tarafta GHOST PASHA, yüksek tempoda götürdüğü yarışta ilk 1200'ü 1.12.23 ve 1400'ü 1.23.89, 1600'ü 1.36.21 yapması 90 handikap puanı olması ile ilk koşacağı yarışında ekürüsüz koşması halinde  çok farklı koşacaktır.

MATBAACI, istediği tempoyu önde bulamayıp en çok etkilenen safkanların başında gelerek son 300'de GHOST PASHA önünde gezinip aksiyon kaybı yaşamasaydı yarışı 4.bitirebilirmiş. Bekleme yarışı yaparak son virajı 18. durumda bariyer dibinden son virajı dönen HÜRAT'ın son 300'den sonra bariyer dibinden trafik sorunu yaşamadan çıkarak yarışı 3.bitirmesi safkan, Erhan Yavuz ile bütünleşerek bu başarıyı elde etti. Koşuya katılan iki kısrağın 1.ve 3.bitirmesi dikkat çekti.

KUZEY KAFKASYALI, bekleme yarışı yaparak çok daha farklı koşacağını bu yarışında gösterdi. Son 300'den sonra iç kulvara yakın orta kulvardan yarışı 7.bitiren YEDİTEPE, bir sonraki yarışında takip edilmesi gereken bir isim. AKGÜN ile Gökhan Kocakaya ilk kez buluştular ve 15 start çekmesinden dolayı yarışın hiçbir yerinde safkan bariyer dibini alamadı. Aşırı bekleme yaparak kantarmada safkan boğulurken, son virajı bariyer dibinden dönemeyerek orta kulvardan döndü. Safkan son 400'de bariyer dibine kaymasına rağmen bariyer dibini alamadı ve jokeyi, son 200'de bariyer dibine girdi. Gökhan Kocakaya safkanı tanımadığı için safkan karşı düzlükte kantarmada boğulmasından dolayı gerçek gücünü bu yarışına yansıtamadı. Selim Kaya, geçen yarışında son viraj dönüldükten sonra dışa açıldı denedi, bu safkan bariyer dibine yaslanarak koştuğuna inandı. Sahipleri, Gazi Koşusunda jokey değiştirmekte büyük hata yaptılar. AKGÜN ve THE LAST ROMANCE koşu içerisinde bariyer dibinde koşmayı ve son viraj dönüldükten sonra bariyer dibinden sprint yapmayı seven safkanlar olup bunları orta veya dış kulvara alarak yarış kazanmak zor. AKGÜN'ün bu yarışını bir sonraki yarışı ile kesinlikle ölçü almayın, pilotu Selim Kaya'yı tekrar bulması halinde yine çok farklı koşacaktır, diyorum.

Kemal AKYER